Kjære alle –
dette innlegget er det verdt å bruke noen minutter på å lese.
Den siste drøye uken har Dagens Næringsliv sluppet flere deler av sin artikkelserie om «skurkene» i finansbransjen. Aktører som på kynisk vis forleder, feilinformerer og regelrett lurer kundene sine slik at de selv skal tjene mest mulig penger. Taperne er kundene – og særlig har de tatt for seg de eldre. Del 1 av artikkelserien omhandlet Indigo Finans, del 2 var om Omicron og del 3 var om Næringsspar.
Artiklene ligger bak betalingsmur, men er absolutt verdt kronene (kr 45 for dagspass). Journalistene skal ha skryt for grundigheten i jobben de har gjort. Skryt skal også gis til Kapital, som for ett år siden hadde en lignende artikkelserie om Indigo Finans, Omicron, Comex og Justisia.
«Møkkafolk»
Det er det de er, de som misleder og lurer andre til å ta beslutninger som ikke er i deres eget beste. Uansett hvilken bransje de opererer i. Ja, det er risiko ved å investere. Og ja, det er kundens ansvar å sette seg tilstrekkelig inn i informasjonen før en investering. Men, dette markedsføres altfor ofte som noe det ikke er. Og aktørene gjemmer seg bak tvilsomme tolkninger av regelverket.
Dere har sikkert hørt det før
Dere som er våre kunder, og potensielle kunder, har sikkert fått med dere at vi har advart mot disse aktørene ved flere anledninger – enten igjennom direkte dialog med oss, møter, eller innlegg som vi har publisert.
Artikkelen som Hegnar.no skrev i 2013 om at vi er «Investeringsrådgiverne som angriper egen bransje» viser nettopp dette. I 2017 ble oppfølgeren «Vi var finansrådgiverne som angrep egen bransje, hva nå?» skrevet, hvor det også ble vist til hvordan bransjen for investeringsrådgivning har løftet seg i årene etter finanskrisen, men at man fortsatt skal være på vakt.
Den «usynlige jobben»
Det er den «usynlige jobben» vi gjør for kundene som er den vanskeligste å vise konkret verdi på før det er for sent. Dette er den jobben vi gjør med å velge bort uegnede og dårlige investeringer, slik at kundene unngår de uhyggelige overraskelsene. Det er billigere for kundene å gjøre all jobben selv, enn å bruke en investeringsrådgiver. Det er åpenbart. Utfallet ved de beslutningene man gjør på egen hånd – som ikke-profesjonell – er allikevel ofte større. Særlig for å velge feil. Dette kommer tydelig frem i DNs artikkelserie. Kundene i saken fikk ikke investeringsrådgivning av disse aktørene – de ble solgt en investering. Det er stor forskjell.
«Kan du hjelpe meg å vurdere dette?»
Fra tid til annen blir vi spurt av kunder om å vurdere ulike produkter som er blitt tilbudt dem fra andre aktører. Vi gir en slags tredjepartsvurdering. Noen produkter er bra – andre er ikke det. Uansett har jo kundene god verdi av å få noen andre (og ikke minst profesjonelle) øyne på saken.
Av de produktene vi har vurdert er nettopp eiendomsprosjektene som Omicron har råsolgt til sine kunder ett eksempel. Vi har i disse tilfellene frarådet plassering, og begrunnet dette.
Vi publiserer innlegg
Vi publiserer til stadig innlegg – ikke for å vinne pris på Blogg Awards – men som vårt bidrag til «voksenopplæringen». Fokuset i den senere tids innlegg fra oss har vært på nettopp å skulle hjelpe investorer å på best mulig måte «luke ut» useriøse aktører. Derfor er jo timingen på DN sin artikkelserie god. Dette finner man igjen i innlegg som:
- Sjekkliste – useriøse investeringsrådgivere (bl.a. hentet fra Finansportalen).
- Slik kjenner du igjen useriøse henvendelser fra finansforetak.
- Hva er investeringsrådgivning?
- Hvordan velge riktig investeringsrådgiver? (Fra både Finansco, Morningstar og Forbrukerrådet)
- Se øvrige innlegg og medieomtale.
Kundens røde tråd
Vår verdi er mer enn avkastningen våre kunder får på sine plasseringer, selv om denne er den letteste å måle. Vi frigir tid for kundene – tid de kan bruke på andre ting. Det er også at vi ser helheten for kundene, som inkluderer skattemessige hensyn, pensjonsrådgivning, regnskap, og støtte i planleggingen av generasjonsskifte eller salg av bedrift. Men det er også at kundene unngår ubehagelige overraskelser. Vi blir «kundens røde tråd».
Vit at når dere møter en Finansco-rådgiver så mottar dere råd som er egnet og hensiktsmessig til deres individuelle situasjon og preferanser. Vi er godkjent av Finanstilsynet ved at vi innehar konsesjoner og våre rådgivere er autoriserte. Vi er også tilknyttet Norsif (Norsk forum for bærekraftige og ansvarlig investeringer).
Vi skal fortsette med det gode og kjedelige
Vi kommer til å fortsette arbeidet for å gi våre kunder «lite spennende» og gode investeringsråd. Det er sjeldent sexy eller spennende å selge inn konseptet med fornuftig avkastning til fornuftig risiko – og attpåtil skulle snakke om ting som for eksempel skattemessige hensyn eller pensjon. Det er sikkert mer spennende å bli solgt eventyr om formidabel avkastning til lav risiko, men dette er i beste fall misvisende markedsføring. Problemet er at det allikevel fortsatt er noen som lar seg lokke av sukrede prospekter og gullkantede lovnader.
De som skjønner verdien av «kjedelige» og gode råd blir kunder. Enten av Finansco, eller av en av våre dyktige konkurrenter, som f.eks. Formuesforvaltning, Forvaltningshuset eller Norcap. Vi er alle med på å levere en skikkelig tjeneste til markedet.
Finansco lever godt med å være en usexy aktør. Finans handler ikke om å sprute champagne på Aker Brygge, eller om hvem som har den dyreste klokken på kontoret. God formuesforvaltning er nemlig kjedelig – og det vil både de ansatte og kundene leve veldig godt med i lang tid.
Vi er stolte av jobben vi gjør for våre kunder, og tjenesten vi leverer til dem. Den tåler medienes søkelys – og det er alltid en god avsjekk.