Å bruke en profesjonell formuesforvaltningstjeneste er ikke nødvendigvis riktig for alle, men det er helt klart blitt en mer tilgjengelig tjeneste for flere nå enn det var før.
Dette var tidligere forbeholdt de aller rikeste, men ettersom det de seneste 10-20 årene har kommet et dusin uavhengige formuesforvaltningsselskaper på det norske markedet har dette ført til at tjenesten er blitt tilgjengeliggjort for flere.
Les mer om formuesforvaltning fra Finansco her.
Hvem er i målgruppe for formuesforvaltning?
Det er mange av våre kunder som ikke nødvendigvis føler seg superrike, men jevnt over har de allikevel kommet i en viss formue ved at de enten har jobbet, arvet, solgt en bedrift, solgt eiendom eller på annen måte fått overskuddslikviditet.
Fellestrekket er at denne overskuddslikviditeten er viktig for deres økonomiske fremtid, uavhengig av om denne er 3 millioner eller 30 millioner, og med den følger også et ansvar. Et ansvar for å ta gode avgjørelser vedrørende hvordan den investeres, hvordan risiko håndteres og hvordan man kan tære av denne likviditeten uten at det nødvendigvis går ut over de langsiktige sparemålene.
Er du usikker på hva forskjellen er mellom kapitalforvaltning og formuesforvaltning – les her.
Prioritering av tid
Det er variabelt hvor mye kunnskap og interesse kundene har for finans, men det som ofte går igjen er at de ønsker å prioritere sin fritid slik at de får mer tid til familie, venner, reise og andre ting som gir glede, heller enn å bruke mye tid på forvaltningen av formuen. Når man samtidig erkjenner at hvordan formuen plasseres og følges opp er viktig for den økonomiske tryggheten fremover, ender endel opp med å få profesjonell bistand på forvaltningen av formuen heller enn å skulle prøve seg frem selv.
Hvor mye penger må man ha?
Som nevnt var formuesforvaltning noe som tidligere var forbeholdt de virkelig rike. Nå kan man, hos en del av de uavhengige formuesforvalterne, få en formuesforvaltningstjeneste om man har fra 3 MNOK og oppover. Har man 50 MNOK og oppover kan man kanskje få en brukbar tjeneste også i en av storbankene, men bankene beveger seg i grunn i en retning av selvhjelpsløsninger og at kunden blir overlatt til seg selv. Dette erfarer vi selv, ved at de fleste nye kunder til oss kommer fra bankene – gjerne på referanse fra en eksisterende kunde.
Les også om hvordan du bør velge formuesforvalter.
Mer enn bare fond
Dem som benytter formuesforvaltning ender gjerne opp med ulike plasseringer, som gjerne gjøres i form av verdipapirfond. Allikevel er formuesforvaltning en bredere tjeneste enn bare fondene man ender opp med.
Formuesforvaltning passer for dem som også ønsker at det skal tas hensyn til for eksempel skatt og en uttaksplan når det er snakk om en formue som forvaltes. I tillegg kommer man innimellom opp i ulike situasjoner hvor det kan være godt å støtte seg på noen – for eksempel vedrørende arv, testamente, generasjonsskifte, ektepakt, salg av bedrift og lignende. Formuesforvaltning blir en slags «økonomisk butlertjenestene» for alle disse, og således en rød tråd og ett felles kontaktpunkt i kundens økonomiske hverdag.
Et uforpliktende førstegangsmøte
Slik vi har lagt opp vår kundereise tar vi gjerne et førstegangsmøte hvor vi gjør oss litt bedre kjent med hverandre, og basert på dette sender vi i etterkant et utkast til en forvaltningsplan. I etterkant kan man ta et arbeidsmøte eller to for å gå gjennom den nevnte forvaltningsplanen og å gjøre nødvendige justeringer i denne.
Dette gir et godt beslutningsgrunnlag for veien videre, og det er kostnadsfritt og uforpliktende å ta en slik prosess med oss.