En nysgjerrig investeringsrådgiver er bra. Det holder investeringsrådgiveren oppdatert og kompetent. Bra for både rådgiveren og for deg som kunde.
Nysgjerrig investeringsrådgiver
Det vår oppgave som investeringsrådgivere å være nysgjerrige på hva som rører seg i bransjen vår. Kundene kan da, effektivt og tidsbesparende, ta vår prosesserte informasjon og gjøre med den som de vil. Eller som vi anbefaler.
Unngå de uhyggelige overraskelsene
Vi har tidligere omtalt «den usynlige jobben» – jobben en investeringsrådgiver eller forvalter gjør for å velge bort de dårlige investeringene. Slik kan du unngå uhyggelige overraskelser. Nylig hadde vi et konkret eksempel på en type investering som ofte blir markedsført som noe helt annet enn det den er. Og vi har vært (og er) finansrådgiverne som angrep egen bransje. Vi var også blant de første som satt et kritisk søkelys på aksjesparekontoen.
Ikke bare fond
I Finansco rådgir vi våre kunder primært i fondsplasseringer. Det betyr selvsagt ikke at vi lar være å vurdere andre typer investeringer. Vi bruker tid på å vurdere en investerings avkastningsforventning opp mot kostnader, risiko og kompleksitet. Fond virker å passe de fleste. Ikke superspennende – men akkurat spennende nok. Langsiktig sparing skal ikke være spesielt spennende.
Det er stadig noe nytt
Nye produkter, investeringsmuligheter og skatteregler lanseres støtt og stadig. For å nevne noen:
- En annerledes fondstype (f.eks. faktorfond eller fond med absoluttmandater)
- Ulike kontotyper (aksjesparekonto, VPS, Unit Link, IPS, investeringsselskap e.l.)
- Strukturerte produkter
- CFD’er
- Kupongbevis
- Kryptovaluta/Bitcoin
- Nye skatteregler
- Autocalls
Denne listen kunne antagelig vært nesten uendelig lang. Noen produkter er gode, men altfor mange er dårlige. Dessverre.
Voksenopplæring
De to tingene som byr på de største kommunikasjonsutfordringene for bransjen vår er:
- Å informere om forskjellen mellom å være fondskunde i banken og å benytte en frittstående investeringsrådgiver
- Voksenopplæringen om at langsiktige penger på bankkonto er mageplask
Jeg er veldig nysgjerrig på kommunikasjon – hvordan man som bransje kommuniserer med kunden. Både på godt og vondt. Det er ikke avsender som avgjør om kommunikasjonen er god eller ei – det er det mottageren som avgjør. Og om mottageren oppfatter noe feil, så ligger skylden hos avsender.
Andre er også nysgjerrige
Andre på kontoret er (heldigvis) nysgjerrig på andre ting enn kommunikasjon. Noen fordyper seg i finansteknologi, noen i regelverk og andre i kryptovaluta og Bitcoin. De sistnevnte var det ikke mange av for ett år siden, men det er plutselig blomstret opp en liten gruppe «krypto-nerder» hos Finansco også. Det viser seg at over 200.000 nordmenn spekulerer i kryptovaluta (f.eks. Bitcoin). Disse få har det kanskje ekstra vondt nå etter en brutal januar for kryptovalutaer.
Kryptovaluta
Dani Leander Aso, en av våre dyktige investeringsrådgivere, har tatt et dypdykk i kryptovaluta.
Denne typen nysgjerrighet gjør at våre kunder får en samarbeidspartner som er oppdatert på hva som skjer i bransjen vår, og derfor stiller forberedt og med høy kompetanse i møtet med sine kunder.
Som investor bør du velge en samarbeidspartner hvor du er viktig nok som kunde at du får oppfølging – spesielt når markedet går surt. Og en slik samarbeidspartner bør være nysgjerrig, for det er da utbyttet ditt er best.