Du har mottatt den forhåndsutfylte skattemeldingen for inntektsåret i innboksen din på Altinn. Dette er den foreløpige beregningen på ditt skatteoppgjør for fjoråret, og du er selv ansvarlig for å gjøre endringer dersom noe ikke stemmer, eller mangler.
De aller fleste leser skattemeldingen sin, men alt for mange opplever det som så innviklet at de ikke sjekker tallene ordentlig. Heldigvis har Skatteetaten laget mange gode hjelpemidler, i denne artikkelen har vi linket opp til de viktigste.
Hvordan kontrollerer du skattemeldingen?
Det er viktig at du kontrollerer tallene i skattemeldingen fordi du er selv ansvarlig dersom noe er rapportert feil. Dette bør du sjekke:
Sjekk at det du har fått i lønn og har betalt i skatt er riktig
- Arbeidsgiveren din har sendt inn en sammenstilling av dine inntekter, fradrag og skattetrekk til Skatteetaten.
- Tallene som er forhåndsutfylt i Skattemeldingen kontrolleres opp mot sammenstillingen fra arbeidsgiver.
- Sammenstillingen finner du her.
Sjekk at gjeld og formue som er oppgitt i skattemeldingen stemmer
- Disse tallene henter du fra årsrapporten hos de aktørene hvor du har gjeld, forsikringer, eller formue hos, eksempelvis banken, livselskapet, eller din formuesforvalter.
- Sjekk årsrapporten/kontobeholdning per 31/12, opp mot tallene i skattemeldingen. Du kan ha formuesobjekter med verdsettelsesrabatt, dersom du har rett til dette vil det være forhåndsutfylt på skattemeldingen.
- Husk at aksjer/aksjefond verdsettes til 80 prosent av markedsverdi (for 2023), som også medfører at en forholdsmessig andel av gjelden vil få tilsvarende formuesrabatt.
Hva gjør du om det mangler noe?
- Sjekk «Fradragsveilederen» for å finne ut hvilke fradrag du har krav på. Jo flere fradrag du har rett på, desto mindre skatt betaler du.
- Her finner du lenke til de ulike «temaene» i skattemeldingen, og hva du kan endre under hvilke.
Hvordan gjøre endringer?
- Dersom opplysningene i skattemeldingen du får tilsendt er feil, eller det er noe som mangler, er du ansvarlig for å føre det opp slik at det blir riktig.
- Her kan du se, endre eller levere skattemeldingen.
- Vær spesielt obs dersom det har vært endringer i din livssituasjon, for eksempel kjøp/salg av bolig, skifte av arbeidsgiver, eller endring i sivilstatus.
Hvordan levere skattemeldingen?
Har gjort endringer:
- Fristen for å endre og levere skattemeldingen er 30. april for lønnstakere og pensjonister.
- Fristen for å endre og levere skattemeldingen er 31. mai for selskaper og selvstendig næringsdrivende.
- Du kan endre og levere «så mange ganger du vil».
- Du må ikke sende inn dokumentasjon før Skatteetaten ber om det, men det er selvsagt ryddig å levere underlag med en gang.
- Se her for viktige frister.
Ingen endringer:
- Ingen endring = ingen levering.
- Skattemeldinger som ikke er levert innen 30. april, regnes som levert med de opplysningene som var oppgitt per 30. april.
Næringsdrivende:
- Har du enkeltpersonforetak må du levere skattemeldingen – selv om du ikke har endringer eller tilføyelser.
- Skattemeldingen må leveres elektronisk innen fristen 31. mai.
Foreløpig beregning av skatten din
I Skattemeldingen finner du en foreløpig beregning av skatten din, men den kan endres. Du har enten:
Restskatt – det du skylder Skatteetaten.
- Dersom du har fått restskatt og betaler innen 31. mai, vil du ikke få rentetillegg.
- Dersom det ikke står en foreløpig skatteberegning kan det skyldes flere ting, les mer her.
Skatteetaten varsler deg per e-post/SMS når skatteoppgjøret ditt er klart
For å sikre at du mottar dette så tidlig som mulig, kan det være lurt å kontrollere følgende:
NB! Leverer du skattemeldingen på papir vil du tidligst motta ditt skatteoppgjør i august.